2012 eGames

 

Ajankohtaista

  • eGames tulee taas – Tervetuloa kisaamaan hienoihin maastoihin! 6.7.2018

    Vuoden 2018 kansallinen eGames-kilpailu kisataan 4-5.8. Jokasyksyisessä, kaksipäiväisessä kilpailussa on  perinteiseen tapaan lauantaina luvassa keskimatkaa ja sunnuntaina puolestaan suunnistetaan pitkän matkan radoilla.

    Kilpailu käydään Kirkkonummen ja Siuntion rajamailla, Meiko-järven eteläpuolella, alueella, joka on osin samaa kuin vuoden 2016 SM-pitkä R1 -kilpailussa. Kilpailualueen pohjoisosa on varsinaista huippumaastoa soiden täplittämine avokallioalueineen, ja järviylängöllä on ilo kirmata. Monipäinen ratamestaritiimi pitää huolen siitä, että molemmille päiville riittää sopivasti haastetta jokaiseen sarjaan.

    Ilmottautuminen on nyt auki Irma-palvelussa, ja mukaan voi lähteä niin molemmille päiville kuin vain toisellekin. 

    Kilpailusivuille tullaan päivittämään materiaalia heinäkuun mittaa, käythän jo nyt lukemassa kilpailukutsun, josta löytyy lisätietoa mm. ilmottautumisesta. 

    Lisäksi molempina päivinä tarjotaan mahdollisuus kuntosuunnistukseen.

    Tervetuloa kilpailemaan ja nauttimaan läntiselle Uudellemaalle!

     

    Continue reading →
  • Essun tytöille menestystä EM-kisoissa. Haastattelussa Euroopan mestari Ida. 3.7.2018

    Nuorten EM-kisat käytiin 28.6.-1.7. Bulgarian Veliko Tavornossa. Essun nuorista Suomen joukkueeseen oli valittu Hanne Hilo (D16), Ida Haapala (D18) ja Melina Lahdenperä (D18). Suomalaiset kahmivat kisoista ennätykselliset 12 mitalia. Ida voitti pitkän matkan sekä saavutti pronssia viestissä. Sprintissä hän oli 4. Myös Hanne sai viestistä hopeamitalin. Sprintissä hän oli 11. ja pitkällä matkalla 18. Melinan sijoitus oli sprintissä 9. ja pitkällä matkalla 32.

        

    Seuraavassa tuoreen Euroopan mestarin mietteitä kisareissun jälkeen.

    Paljon onnea huikeasta EM-menestyksestä! Kerro hieman kisamatkasta, -järjestelyistä, maastoista ja radoista.

    • Reissu oli tosi kiva, meillä oli hyvä porukka. Kisajärjestelyt sujuivat hyvin ja hotelli oli siisti, vaikka etukäteen Bulgaria hieman jännittikin. Kelit olivat aika sateiset. Maasto oli tosi erilaista kuin Suomessa ja kartan värityksessäkin oli hieman eroa. Vaalean vihreällä olevat alueet olivat melko hyväkulkuista, Suomessa niitä merkattaisiin valkoisella. Tumman vihreä oli kyllä hidasta pusikkoa. Radat olivat haastavat, EM-kisoihin hyvin sopivat.

    Miten analysoisit suorituksiasi?

    • Sprinttimaasto oli linnoitusalueella ja alkumatkasta suunnistuksesta oli vaikea saada sujuvaa. Tein ehkä pari huonoa reitinvalintaa. Lopussa rata oli tyypillisempää sprinttisuunnistusta ja se menikin hyvin. Maalissa en ollut kovin tyytyväinen suoritukseen, mutta tulos oli yllättävän hyvä. Sijoitus 4., vain neljä sekuntia mitalista.
    • Pitkän matkan kisa meni hyvin, mutta kyllä mukaan mahtui pieni koukku. Pitkällä välillä tein hyvän reitinvalinnan, mutta rastia koukkasin hieman. Lyhyet välit pystyin menemään tarkasti. Maalissa en aluksi uskonut, että suoritus riittää mitaleille. Lähdin toisessa lähtöryhmässä, joten jouduin jännittämään aika kauan lopullista tulosta. Lopulta tunnelma oli ihan huikea, kun suomalaiset ottivat voiton kaikissa sarjoissa ja monia muitakin hyviä suorituksia tuli.
    • Viestissä pääsin lähtemään ankkuriosuudelle kolmantena. Sain jo edellä menneen Ruotsin ja Norjan kiinni, mutta harmittava 2-3minuutin virhe pudotti meidät takaisin kolmanneksi. Omaan suoritukseen en ole tyytyväinen, mutta hienoa, että joukkueemme saavutti mitalin.

      

     

    Mitkä ovat vahvuuksiasi suunnistajana? Mitä pitäisi puolestaan eniten kehittää.?

    • Vahvuus on fyysinen kunto ja rytminvaihtokyky suunnistuksessa. Minulla on varmaan myös hyvä henkinen kantti. Tykkään suunnistaa tiukoissa paikoissa ja usein olen niissä myös onnistunut. Kehitettävää löytyy toki kaikessa. Ehkä eniten nopeassa kartanluvussa, mitä tarvitaan erityisesti sprintissä.

    Kuulut ikäluokkasi huippuihin myös hiihdossa (mm. N17 10 km V, SM-kultaa 2018). Miten kahden lajin yhdistäminen sinulla onnistuu?

    • Lajien yhdistäminen on ollut helppoa. Molemmat tukevat toisiaan ja tuovat sopivasti vaihtelua harjoitteluun. Myös valmentajat molemmissa lajeissa ovat suhtautuneet myönteisesti tähän yhdistelmään.

    Mitä suunnitelmia sinulla on loppukesäksi?

    • Nyt hieman lomailen perheen kanssa ja teen harjoittelussa PK-jakson. Heinäkuun lopussa menen hiihdon U18-ryhmän leirille Viron Otepäähän. Syksyllä panostan taas enemmän suunnistukseen. Tavoitteena on menestyä SM-kisoissa sekä tehdä onnistuneet suoritukset Sveitsissä nuorten Eurooppa cupissa.

    Kiitos haastattelusta & tsemppiä jatkoon!

    Kuvat: Ilkka Seppä

    Continue reading →
  • Essun majalla uusi isäntäkolmikko 27.6.2018

    Seuramajan käytöstä ja kunnossapidosta on ottanut vastuun kolmikko Paavo Valkonen, Kai Hilo ja Petri Vesanto.

    Majan varauslista löytyy edelleen Essun sisimmästä, mutta kaikessa majaan liittyvässä toiminnassa saa ja kannattaa olla yhteydessä em. herroihin.

    Yhteystiedot

     

     

    Continue reading →
  • Vinkkejä kuntorastiratamestarointiin 25.6.2018

    Espoon Suunnan Seuraratamestarikoulutukseen liittyen kurssille osallistujat tekivät kuntorastiratoihin liittyvän harjoitustehtävän, josta heille annettiin palautetta ja vinkkejä tuleviin ratamestaritehtäviin.

    Annetusta palautteesta tässä koosteena vinkkeinä kaikille kuntorastiratoja suunnitteleville

    Radat

    Rastien ja ratapituuksien perussuhteena lyhyemmällä radalla on vähemmän rasteja kuin pidemmillä. Kaikilla radoilla tulee laatia vaihtelevan mittaisia ja vaatimustasoisia rastivälejä.

    Rastipisteet

    Kuntorastien rastipisteinä ovat parhaita yksiselitteiset kohteet maastossa (ei kivi kivikossa). Rastit tulee olla helposti ja turvallisesti lähestyttävissä.

    Vältä ns. bingorasteja ja kukaan kurssille osallistunut ratamestari ei ollut sellaisia radoille laittanutkaan. Tämä johtuu ainakin osin siitä, että EsSun kartoilla ei ole juurikaan laajoja tiheikköjä tai mitäänsanomattomia pannukakkumaastoalueita bingorasteille. Joillakin radoilla oli muutamia suhteellisen vaativa piste mutta vaativuus johtui maaston runsaista yksityiskohdista.

    Rastimääritteistä sellainen yksityiskohta, että jyrkänne-rastilla ei tarvita lisämäärettä ”alla”.

    K-piste

    Kuntorasteilla K-piste on samalla Emit-nollauspaikka. K-piste kannattaa sijoittaa niin, että suunnistajat malttavat tarvittaessa jäädä K-pisteelle suunnittelemaan ensimmäistä rastiväliä eli hieman sivussa kuntorastien tapahtumapaikasta. Kuntorasteilla toimiva K-piste on samalla tavalla kuin lasten kilpailujen lähdössä eli K-pisteeltä pääsee yksiselitteisesti liikkeelle tiettyyn suuntaan ja ensimmäinen vaihtoehtoisten reitinvalintojen toteutus alkaa vasta K-pisteeltä lähtemisen jälkeen. Suosituissa kuntorastien pitopaikoissa voi miettiä K-paikan viemistä hieman kauemmaksi, jopa kilometrin päähän, ja näin tarjota vaihtelua suunnistusratoihin.

    2-3 km lyhyt helppo rata

    Lyhyellä radalla normaalisti tukeudutaan polkuverkostoon. Joskus polkuverkostossa suunnistaminen voi vaikuttaa ”idioottihelpolta” kotisohvalta, kun sitten maastossa se onkin huomattavasti vaikeampaa; maastossa polkujen risteykset saattavat olla epäselviä ja karttaan merkittyjen kulku-urien lisäksi metsässä on muitakin kuin karttaan merkittyjä kulku-uria.

    Rastipisteiden on hyvä olla sellaisia, että niille pääsee varmasti ja helposti karttaa lukien ainakin yhdestä lähestymissuunnasta.

    Jos radasta tuntuu tulevan hieman vaativa niin silloin on rastien lukumäärän vähentäminen toimiva tapa saada lyhyen radan suunnistajille sopiva rata, jossa ei kulu kohtuuttoman kauan aikaa.

    5 km rata

    Miten 5 km kuntorastirata eroaa 3 km radasta tai 7 km radasta? 5 km radan tulisi olla suunnistusteknisesti vaativampi kuin 3 km ja se voi olla (lähes) samaa tasoa suunnistusteknisesti 7 km kanssa. 5 km radassa on huomioitava, että sen valitsee usein taitava suunnistaja, jonka kunto ei syystä tai toisesta riitä 7 km radalle. Tämä on syytä huomioida ratasuunnittelussa muutenkin kuin vain lyhentämällä 7 km lenkkiä. 5 km radalla on hyvä välttää erityisen fyysisiä tai etenemistekniikkaa vaativia maastonosia kuten erittäin vetiset suot tai korkeat ja jyrkät rinneseinämät, joiden kautta olisi nopein ja houkuttelevin reitti kulkea.

    7 km

    Kuntorastien 7 km rata on vaativuustasoltaan lähellä kansallisen kilpailun suunnistusradan tasoa. Kansallisen tason ratoihin erona kuntorastiradalla suunnittele rastipisteiden läheisyyteen kiintopiste, josta pääsee rastille myös keskinkertaisin suunnistustaidoin.  

    Maali

    Kuntorastien maali on tavanomaisesti tapahtumakeskuksessa ”metsän laidassa”. Mikäli maali on hieman kauempana ”metsämaalina” niin on syytä huolehtia siitä, että maaliin tulevat ohjautuvat tulospalveluun eikä muodostu houkutusta oikaisuun suoraan parkkipaikalle ja kotiinlähtöön. Metsämaalilla saadaan hieman kauemmaksi viedyn K-pisteen tapaan vaihtelua suosittujen kuntorastien pitopaikkoine ratoihin. Jos mahdollista niin sijoita maali eri suuntaan kuin missä lähtöpaikka sijaitsee.

    Continue reading →
  • EsSuun uusia ratamestareita 25.6.2018

    Keväällä pidettiin ratamestarityöstä kiinnostuneille Espoon Suunnan jäsenille ratamestarikurssi. Suunnistusliitto on vahvistanut kurssin suorittaneille essulaisille ikuisesti voimassa olevan Seuraratamestaripätevyyden:

    • Jarmo Aho
    • Topias Kemppi
    • Joni Kemppi
    • Emil Laaksonen
    • Otso Pajuoja
    • Kerttu Peura
    • Lauri Soikkeli

    Lisätietoja ratamestarikoulutuksesta Suunnistusliiton sivulta https://www.suunnistusliitto.fi/kilpailu/koulutus/ratamestarikoulutus/

     

    Continue reading →