EsSun leiri Unkarissa ja Slovakiassa 7.4.-11.4.2017

Perjantai-iltapäivällä 7.4. meidän kolmekymmentä henkinen EsSun porukka oli matkalla koneessa kohti Unkarin Budapestia. Budapestistä jatkoimme noin 40 kilometriä pohjoiseen, jossa majoituimme Hotel Visegradiin. Hotelli tarjosi meille loistavat leiripuitteet siisteillä ja rauhallisilla huoneilla, kylläisillä aterioilla ja upealla spa- ja wellness-osastolla, jossa palauttelimme treeneistä ja kisoista uupuneita jalkoja.

Ensimmäinen leiripäivämme Unkarissa vierähti käyntiin heti keskimatkan kisalla ja parisuunnistusviestillä Postas Cupissa. Suurimmalle osalle leiriläisistä ensikosketus Unkarin maastoon tapahtui heti lähtöpiippauksen jälkeen heti kisassa. Maasto oli erilainen verrattuna Suomen maastoihin, kartan ollessa täynnä vihreän eri sävyjä ja käyrien maalatessa jyrkkiä mäkiä paperille. Keskimatkan menestyjiä olivat Emilia voittaessaan D21E:n, Lari ollessaan toinen H21E:ssä, Anni kolmas D20E:ssä sekä Sianan ottaessa 2. sijan D16E:ssä. Podiumpaikkoja jaettiin essulaisille ja essulaisten kesken myös pariviestissä kun Lari ja Alvar voittivat pääsarjan Virpin ja Maisan ottaessa kakkossijan naisissa. Nuorten tyttöjen sarjassa EsSu otti kolmoisvoiton: 1. Maria & Siana 2. Emilia & Heidi 3. Ida & Melina.

Sunnuntaina kisailtiin samassa maastossa pitkän matkan kisa, jossa mäkeä ja vihreää oli myös aivan riittävästi. Myös sunnuntaina tuli hyviä sijoituksia: Heidi oli W20E-sarjassa pitkän matkan nopein ja yhteistuloksissa toinen. Siana oli sunnuntaina 3. ja kokonaistuloksissa myös 3. D16E:ssä. Virpi voitti sunnuntain kisan ja nosti itsensä yhteistuloksissa toiseksi. Maisan tasainen suorittaminen riitti yhteistuloksissa kolmanteen sijaan. Myös useat muut  EsSulaiset ylsivät yhteistuloksissa kymppisakkiin! Kisakuvia voi selailla järjestäjien sivuilta

Lari ja Alvar voittivat pariviestin pääsarjan, Virpin ja Maisan ottaessa kakkossijan naisissa

Maanantaina pikkubussimme suuntasivat liki kolmituntiselle ajomatkalle kohti Slovakiaa ja upeita EYOC-mallimaastoja Banská Bystrican alueella. Slovakian jylhissä lehtimetsissä pääsimme kipuamaan vielä jyrkempiä ja pidempiä mäkiä. Maastot olivat kuitenkin erilaisia kuin Unkarissa ja saimmekin nauttia niistä kahden treenin verran. Treenien välillä suuntasimme lounaalle aurinkoiseen Bánska Bystrican kaupunkiin, johon oli vähän aikaa myös tutustua lounaan jälkeen.

Tiistaina koittikin jo kotiinlähdön aika, mutta aamulla kävimme vielä juoksemassa yhden treenin hieman avoimemmassa maastossa. Ennen matkaa lentokentälle teimme busseilla vielä pienen kierroksen Visegradin kaupungin rinteellä katsomassa näkymiä Tonavalle. Viikon aikana osa tutustui myös Visegradin linnaan ja muuhun ympäristöön.

Myös kelit suosivat meitä koko viikon, aurinko paistoi ja lämpöasteetkin kohosivat parhaimmillaan lähemmäs kahtakymmentä. Ei tainnut ketään kauheasti hymyilyttää kun paluumatkalla ennen laskeutumista lentokoneen kapteeni kuulutti Helsingissä lämpöasteita olevan kokonaista yksi ja räntää satavan.

Kaiken kaikkiaan leiri oli erittäin onnistunut. Kisojen jälkeen hotellilla yhteisen lihashuoltotuokion jälkeen pidetyn kierroksen perusteella kaikki myös oppivat jotain ja ainakin maastopankkia saatiin kartutettua. Kiitos kaikille, jotka mahdollistivat leirin sujuvat järjestelyt ja etenemisen, EsSun porukassa on mukava matkustaa!